Köpvillkor


Leveranser sker endast inom Sverige. Priserna är inklusive moms.

All betalningshantering i webbutiken sker via SVEA Ekonomi, kortbetalning eller fakturering.

Frågor?
Kontakta kundtjänst via e-post under fliken kontakt eller ring 033-27 22 14 under kontorstid, helgfria vardagar, kl 8-16. 

 

Beställning


När du lagt din beställning och den har gått igenom, skickas en orderbekräftelse till den registrerade mailadressen. Om du beställer en produkt som är tillfälligt slut, restnoterar vi hela ordern tills full leverans kan ske. Ta kontakt med kundtjänst om du vill ha delleverans så kommer vi överens om leverans och fraktkostnader.

Orderbekräftelsen sänds som ett kvitto på att din order är registrerad och har gått igenom korrekt.

När din order skickas får du en leveransbekräftelse samt en sändningsbekräftelse via e-post. I den får du med paketets kolli-id så att du kan spåra paketet.


Ändra din beställning

Vill du ändra eller annullera din order, kontakta oss så fort som möjligt. Vi plockar normalt  inkomna order mellan 8-11 nästkommande vardag.  Snabbast gör du detta genom att skicka ett e-post meddelande eller ringa oss på 033-27 22 14 (kontorstid vardagar kl 8-16).

Har varan packats och skickats så kan vi tyvärr inte justera eller ändra ordern.


Öppet köp

Du har alltid 14 dagar öppet köp på din beställning enligt distanshandelslagen.

Detta gäller inte eventuella kundunika eller specialbeställda produkter.


Betalning

All betalning sker via SVEA Ekonomi betallösning. 
Har du frågor gällande fakturan eller betalalternativen så ber vi dig att kontakta SVEA direkt: www.svea.com/se/sv/privat/kontakt/ eller på telefon 08-735 90 00.
SEVA GDPR villkor: www.svea.com/se/sv/om-oss/svea-ekonomi/personuppgiftsbehandling/

Företag, kommuner eller organisationer som planerar upphandlingar eller större inköp kontaktar oss för mer information. 

Leveranser


Leveranstid

Lagervaror skickas normalt nästkommande helgfri, vardag

Under semesterperioden juli, kan leveranstiden vara något längre. Detta meddelas på hemsidan och i kassan innan beställning.

Information om leveranstider på beställda varor eller varor som väntas in – finns på respektive artikel.


Leveranssätt

Leveranser sker endast inom Sverige med PostNord. Normalt sker leverans till ditt närmaste paketutlämnings ställe. Du kan själv styra utlämningsstället.

OBS! Paket ligger kvar på utlämningsställen max 7 dagar. 

Vid leverans får du bekräftelsemail med paketets kolli-nummer, så du kan spåra paketet.

Du kommer också få SMS-avisering när ditt paket finns att hämta ut på närmsta utlämningsställe. Vid uthämtning ska giltig ID-handling uppvisas.

OBS! Var noga med stavningen av ditt namn då detta måste stämma överens med din ID handling.

Privatperson – kan välja mellan Standard MyPack Collect eller hemleverans MyPack Home.
Standard MyPack Collect hämtas ut på PostNords utlämningsställe.
Hemleverans MyPack Home levereras hem till dig enligt PostNords instruktioner.


Outlösta paket

För ej uthämtade paket debiteras en kostnad för att paketet skickas i retur samt för administrationskostnader. Kostnaden för detta är f.n. 195 kr.

Ej uthämtade paket omfattas inte av ångerrätten eller 14 dagars returrätten enligt Konsumentverkets rekommendationer.

Det är viktigt att du meddelar oss om du ångrar ditt köp för att undvika denna kostnad.

Vid frågor kontakta vår kundtjänst 033-27 22 14


Garanti

Alla varor som säljs på denna webbplats omfattas av en garanti på 1 år från inköpsdatum. Vi följer konsumentlagens praxis. Garantin gäller inte vid: olyckshändelse, vanvård, överspänning/åska, onormal användning eller om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar. Garantin gäller ej förbrukningsartiklar, engångsartiklar eller batterier (även laddningsbara), etc.

Vara med garantifel repareras. Om reparation anses olönsam, kan varan bytas ut mot annan vara med motsvarande funktion/prestanda. Generellt gäller respektive tillverkares garanti, se produktens förpackning eller manual.

Om garantin behöver utnyttjas skall vår kundtjänst kontaktas, 033-27 22 14.
Vid garantiärenden sänder vi ut en fraktsedel för returfrakten.


Retur

Reklamation / felleverans
Är det något fel på varan, t.ex. skada, tekniskt fel eller felleverans – kontakta oss

Det går bra att ringa men vi vill att du också skickar ett e-postmeddelande med din reklamation/garantiärende och dina kontaktuppgifter. Reklamation skall göras inom skälig tid, från det att felet upptäckts.

Efter kontakt med kundtjänst skickar vi en retursedel. Viktigt är att varan skall skickas tillbaka i det skick som den mottogs med en kopia av följesedel.

Vi skickar Dig ny produkt så snart vi mottagit returen. Eventuella transportskador på returen, på grund av bristfällig emballering, debiteras Dig som kund.

Om vi mot förmodan inte blir överens vid en reklamation har Du som svensk konsument möjlighet att ta hjälp av Allmänna reklamationsnämnden.

Ångerrätt/ byten
Ångerrätten gäller enligt distans- och hemförsäljningslagen. Distanshandelslagen ger dig 14 dagars ångerrätt från den dag du tagit emot varan.

Som kund hos oss kan du alltid ångra ditt köp inom föreskriven tid. Skicka ett e-postmeddelande till oss där det klart och tydligt framgår att du vill utnyttja din ångerrätt.

Skicka e-post till kundtjanst@beredskapsfabriken.se

Kundtjänst återkopplar till dig per e-post om hur du skall returnera varan samt hur återbetalning kommer att ske.

Ångerrätt gäller om varan inklusive tillbehör återsänds i oanvänt, oförändrat skick och i originalförpackning. Kostnaden för att skicka tillbaka ditt ångrade köp betalar du som kund själv. Tänk på att det är du som kund som ansvarar för varan tills den nått oss. Förpacka varan så att den inte skadas under frakt. Eventuella transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig. Efter att vi mottagit returvaran återbetalar vi era pengar till angivet bankkonto eller betaltjänst inom max 14 dagar.

Viktigt att tänkta på vid retur:
Kontakta ALLTID oss först.

Bifoga följesedel, eller annan dokumentation med ditt namn, kontaktuppgifter, ordernummer, så vi vet vem som skickar tillbaka varorna.

Du får inte tejpa, skriva eller klistra fast retursedeln på produktens originalförpackning.

Med originalförpackning menas den förpackning varorna ligger i, exempelvis kartong eller blisterförpackning. Du måste fästa returadresssedeln på ytteremballaget som varorna sänds i.

 

PUL /GDPR


Efter att du skickat din beställning till oss lagrar vi dina adressuppgifter, e-post samt telefonnummer. Vi samlar inte in personnummer eftersom vi inte hanterar betalningslösningen.

I samband med din registrering och beställning hos oss godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Vi lagrar fakturauppgifter i 7 år enligt bokföringslagen. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få fram den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

Vi delar inte dina personuppgifter med någon partner. Om du vill ha nyhetsbrev från oss får du efterfråga dem separat.

Då alla betalningsuppgifter som personnummer, betalkortnummer mm hanteras av Klarna – hänvisar vi i dessa avseenden till Klarnas kundtjänst.

 

Force Majeure


Händelse såsom krig, naturkatastrof, pandemi, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelser utanför vår kontroll, vilka ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

 

Reservationer


Vi reserverar oss för eventuella tryckfel.

Vi reserverar oss, och kan inte kompensera för leveransförseningar hos anlitade transportföretag då detta ligger utanför vår kontroll. Ej heller för paket som av kunden adresserats till fel adress eller med felaktigt mottagarnamn.

Vi förbehåller rätten att ändra priser och villkor utan att avisera detta i förväg. Detta då omvärldsfaktorer, valutor etc. kan påverka priser och villkor. Det pris som avtalats vid beställningstillfället gäller.