12-14 januari äger Folk och Försvars Rikskonferens 2025 rum, Sveriges främsta forum för diskussion om säkerhetspolitik, försvar och samhällets krisberedskap. Förra årets konferens skapade stor efterklang och lyfte budskapet att kriget kan komma även till Sverige – något som resulterade i en markant ökad efterfrågan på beredskapsprodukter.
Peter Ekelund, grundare av Beredskapsfabriken.se, såg direkt hur förra årets uttalanden från ÖB och ministern för civilt försvar påverkade svenska folket. Försäljningen sköt i höjden och många handlade i panik.
– Vi såg en tydlig effekt på orderingången efter förra årets konferens. Folk köpte beredskapsprylar utifrån rädsla, vilket vi tycker att man inte ska göra, säger Peter Ekelund.
Inför årets konferens förbereder sig Peter och hans team på en eventuell ny anstormning, men har samtidigt ett tydligt budskap till svenska folket: ta ett steg tillbaka och fokusera på kunskap, behov och förberedelser snarare än att börja panikhandla prylar.
Uppmaning till lugn och eftertanke
Peter vill uppmana att inte hänga på flockmentaliteten utifrån panik och lyfter i stället vikten av att bygga en genomtänkt beredskap.
– Vi vet inte vilka uttalanden som kommer att göras under konferensen eller hur de eventuellt kommer att påverka svenska folket, men jag vill uppmana alla att sitta still i båten. Beredskap handlar inte om att ha flest prylar, utan om att ha rätt kunskap och att förstå hur man använder det man redan har och utifrån det komplettera med genomtänkta saker – allt baserat efter sina behov, säger Peter.
Företaget, som har specialiserat sig på beredskapsprodukter, ser sin roll som en inspirerande aktör inom branschen. I stället för att fokusera på att sälja ”checklistans alla prylar”, vill Beredskapsfabriken hjälpa kunder att ta ett helhetsgrepp om sin beredskap och göra kloka inköp.
Förberedelser först – prylar sedan
Peter betonar vikten av att fokusera på grundläggande förberedelser innan man köper produkter.
– Vårt budskap är enkelt: börja inte med prylarna. Tänk på att skapa planer, öva scenarier och utgå från vad du redan har hemma. Givetvis kan vattendunkar och en vevradio vara en bra del av helheten. Den största skillnaden gör din förmåga att agera, samverka och att anpassa dig till förutsättningarna. Främst att ta det personliga ansvaret och ta ett steg framåt i den egna beredskapen. Att gå från “Jag borde” till ”Jag gjorde”
Bilden nedan visar några av rubrikerna efter Folk och Försvar 2024.
Beredskapsfabriken är vår B2C web shop där vi erbjuder privatpersoner genomtänkta och noga utvalda beredskapsprodukter.
Vi vill inspirera kunden att noga tänka igenom sina behov först och sedan
se behoven till eventuella inköp.
Beredskapsarbete är ingen materialsport – där flest prylar vinner.
Vi vill tänka fleranvändning, sprida kunskap, inspiration och smarta lösningar.
Vi arbetar långsiktigt och vill öka kundens engagemang i beredskapsfrågan och göra
detta till en naturlig del av vardagen – utan att gripas av panik.
Beredskapsfabriken.se ägs och drivs av företaget X MOMS Företagsprofilering AB