Beredskapsfabriken ställer en helt vanlig familj mot väggen i ny kampanj

Utan förberedelser eller annan information fångar Beredskapsfabriken en helt vanlig familj som helt plötsligt behöver sätta sig in i olika krisscenarion. Vad gör man om vattnet slutar rinna från kranen eller om värmen i huset slutar att fungera?

Företaget vill med detta autentiska innehåll visa hur oförberedd en vanlig familj faktiskt är men hur långt man kan komma genom att öva och resonera sig fram tillsammans. Kampanjen rullas ut i samband med att Beredskapsveckan 2023 går av stapeln, där årets tema är just öva.

– Vill hitta ett nyanserat sätt att prata om krisförberedelser, säger Peter Ekelund, grundare till Beredskapsfabriken.se

Gå från ”jag borde”
– Långt ifrån alla har pratat ihop sig eller är förberedda för en plötslig kris. Detta är ganska vanligt och inget man har varit tvungen att lägga tid på. Vi förlitar oss på att allt ska fungera och att vi kan få kontakt och information snabbt via telefon och dator. Vi vill visa hur enkelt det faktiskt är att resonera sig fram till en lösning och att gå från ”jag borde” till ”jag gjorde”. Visa hur enkelt det är att börja prata om potentiella scenarion för att bibehålla lugnet vid en kris, fortsätter Peter. Det är en skön känsla att vara förklok, hellre än att vara efterklok.

Filmerna i kampanjen är inspelade hemma hos en vanlig familj som inte fått några som helst förberedelser inför filmningen. Information tillkännagavs samtidigt som kameran började rulla.

– Vi ville fånga det äkta ögonblicket och inte regissera fram några dialoger. Detta för att skapa en så nära bild av verkligheten som möjligt. Vi hoppas att kampanjen ska få människor att börja prata om potentiella kriser, skaffa sig planer, ta vara på det man redan har och att man absolut inte är ensam om att inte ha gjort det tidigare. Detta blir vårt bidrag till den otroligt viktiga Beredskapsveckan som MSB årligen genomför, säger Peter.

Du hittar kampanjen >>Här!

Beredskapsfabriken erbjuder produkter för hemberedskap och friluftsliv. Företaget vill att hemberedskap ska bli en logisk och genomtänkt del av vardagen och att man kombinerar det med kunskap och fantasi. Att kunskap ska styra inköpen av beredskapsprodukter och att det inte nödvändigtvis är den som har flest saker som kommer att klara sig i en krissituation. Beredskap är inte en materialsport! Beredskapsveckan arrangeras av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) och årets tema är: ÖVA. Beredskapsveckan är en årlig informationsinsats som ska öka människors motståndskraft inför kriser och krig. I år genomförs vecka 39 (25 september – 1 oktober)

För mer information:
Peter Ekelund, Beredskapsfabriken / 070-774 55 66 / peter@xmoms.com


Beredskapsfabriken är vår B2C web shop där vi erbjuder privatpersoner genomtänkta och noga utvalda beredskapsprodukter.
Vi vill inspirera kunden att noga tänka igenom sina behov och eventuella inköp.
Beredskapsarbetet är ingen materialsport där flest prylar vinner.
Vi vill tänka fleranvändning och smarta lösningar. Vi arbetar långsiktigt och vill öka kundens engagemang i beredskapsfrågan och göra
detta till en naturlig del av vardagen – utan att gripas av panik. Beredskapsfabriken.se ägs och drivs av Företaget X MOMS Företagsprofilering AB